Eulog s námi provedl rozhovor na téma vzdělávání

Na úvod možná velmi banální otázka, nicméně jak vlastně Vy osobně chápete vzdělávání v logistice?

Jako každé jiné vzdělávání. Myslím si, že logistika je komplexní disciplína a tak bychom k ní měli se vzděláváním přistupovat. Tzn. dnes už nestačí jen znalosti z takzvané core logistiky, ale moderní logistik by měl získat znalosti i z jiných oborů jako např. sociologie, psychologie, ekonomika, průmyslové inženýrství, a další.

Firma Escare, ve které působíte jako ředitel, pravidelně poskytuje různé vzdělávací a školicí semináře. Jak byste zájem o vzdělávání porovnal dnes s dobou před 5 lety?

Konkurence je stále větší. Nejvíce vnímám negativní ovlivnění evropskými penězi. Společnosti mají někdy pocit, že vzdělávání je zadarmo a bohužel podle toho někdy vypadá i jeho kvalita. Myslím si, že až přijde konec evropských dotací ve vzdělávání, tak se trh velmi pročistí a znovu se dostane ke slovu kvalita. Málo firem si dnes ověřuje kvalitu vzdělávání a to jestli jsou zaměstnanci schopni nabyté znalosti následně využít. Setkávám se se spoustou tzv. vzdělávacích společností, kteří vlastně sami nevzdělávají pouze umí sehnat projekt, ale lektory si najímají (často s pochybnou kvalitou).  To vnímám jako problém dnešní doby a doporučuji společnostem si ověřovat kvalitu nabízeného vzdělávání vždy na nějaké otevřené akci a teprve následně nakupovat interní tréninky.

 

Co od Vás firmy nejvíce očekávají?

Jsme malá společnost a jediné co nás prodává je jméno. Co tím chci říct. Pokud nás někdo osloví, tak je to na základě reference nebo doporučení a my nemůžeme klienta zklamat. Firmy od nás očekávají, že jim pomůžeme s jejich růstem a konkrétní zadání může být různé. Od jednoho specifického tréninku po dlouhodobou spolupráci na změně interních procesů včetně rozvoje zaměstnanců.

 

Proč si myslíte, že vzdělávání v logistice je důležité pro jednotlivé firmy?

Lidé jsou základem každé společnosti. Tvoří ji, utvářejí a na lidech každá společnost stojí a padá. Pokud nerostou lidé, neroste ani firma. Myslím si, že tyto známé pravdy hovoří za vše.

 

Mohl byste krátce uvést konkrétní příklad, prostřednictvím kterého přiblížíte našim čtenářům výhody a přínosy

Rád představuji to co děláme na obrázku. Použiji ho tedy i nyní. Jediné co děláme, že učíme vaše lidi vidět plýtvání a problémy a odstraňovat je. Jinak řečeno svěřte nám vaše lidi a mi je změníme.

 

 

Takovým průkopníkem ve vzdělávání je bezpochyby Toyota s procesy JIT, Kaizen apod. Vy sám jste podnikl cesty do Japonska, kde jste měl možnost seznámit se různými procesy v praxi. Proč myslíte, že právě procesy učení vznikají převážně v Japonsku?

Byl jsem v Japonsku jen chvilku, ale to co jsem si odnesl a několikrát se o tom přesvědčil je to, že Japonec je velmi skromný člověk, jehož životním posláním je neustále se zdokonalovat. Kolik znáte slavných Japonských vynálezců? Já žádného, ale přesto je pro Japonce vlastní přebírat a upravovat užitečné myšlenky a ty používat téměř dokonalým způsobem. Možná právě proto mají jednu z největších ekonomik světa. Vzdělání a poznávaní nových věcí je pro ně naprostou přirozeností. Tak možná proto.

Kde si můžete metodu vyzkoušet

novinky ze světa štíhlé výroby, efektivních procesů a inovací rovnou do vašeho mailboxu